Netthat – slik kan vi beskytte våre barn og unge

Ungdoms psykiske helse er dessverre dårligere enn noen gang før. Paralleller kan trekkes til det tilkoblede samfunnet og ikke minst sosiale medier – hvor jakten på likes og popularitet kan ta ubehagelige vendinger med ekle publikasjoner og fornærmende påstander. Vi må tilpasse oss tiden og bruke riktige verktøy for å forebygge netthat og mobbing på nett!

Sosiale medier – en ny virkelighet

Samfunnet vårt er gjennomsyret av digitale plattformer og i dag er den digitale verden for mange like ekte som den fysiske. Tilkoblede enheter er alltid innen rekkevidde for å kommunisere eller dele erfaringer med omgivelsene våre. I tillegg til å tilby likes og ulike dopamin-kick, har vi også hatt muligheter for direkte kommunikasjon med mennesker over hele verden. Uansett hva vi egentlig mener, kan vi ikke se bort fra at våre barn og unge vokser opp med sosiale medier som et opplagt sted å kommunisere og sosialisere. Det er vårt ansvar å forberede og beskytte dem mot risikoen som er involvert!

Hvordan oppstår netthat?

Tiden brukt på tilkoblede enheter og spesielt på sosiale medier er en viktig del av våre sosiale liv. Med denne kunnskapen er det ikke rart at problemer med mobbing, hat og overgrep er vanlig selv på sosiale medier. Det kan for eksempel komme til uttrykk i direkte angrep eller påstander, rettet mot en enkeltperson. Publisering med støtende bilder er en annen type netthat som igjen kan generere ekle kommentarer. Nettmobbing er imidlertid også vanlig blant voksne. For eksempel gjennom såkalte nettroller som aktivt angriper personer eller grupper med baktalende kommentarer og hatefulle ytringer.

Ta ansvar i sosiale medier

Det er selvfølgelig både fordeler og ulemper med sosiale medier. Derfor er det viktig å ta hensyn til fenomener i en verden som voksne ikke alltid kan delta i. Å fullstendig forby barna sine fra å bruke sosiale medier fungerer kanskje i teorien, men sjelden i praksis. La oss heller fokusere på å skape trygghet for yngre generasjoner ved å ta tak i problemene som finnes. Å snakke med barna våre om hvordan de bruker sosiale medier og gi dem verktøy til å ta ansvar for egen bruk er viktig. På samme måte som vi ofte spør hvordan det har vært på skolen, kan vi også spørre barna hvordan det er på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Kik, WhatsApp – bare for å nevne noen av de sosiale mediene som brukes.

Forskjeller mellom netthat og annen mobbing

Det er viktige forskjeller mellom hat i den virtuelle og den virkelige verden. Ting vi ikke ville sagt til noen mellom fire øyne kan føles mindre alvorlig i en chat eller nettpublikasjon. Du kan laste opp et bilde som du synes er morsomt, men som får noen andre til å føle seg dårlige. Når ekle påstander og hatmeldinger sendes direkte til noen på sosiale medier, er det i bunn og grunn umulig for utenforstående å se hva som foregår – i motsetning til for eksempel skolegårder hvor det i den beste av verdener er mennesker som oppdager mobbingen og handler deretter. . En annen viktig forskjell er at ting som publiseres på nett kan være ekstremt vanskelig å bli kvitt. Dette fører til at skadene som pådras har en tendens til å vokse seg større og større – for hver dag som går.

Om SkimSafe

SkimSafe er et svensk sikkerhetsselskap grunnlagt i 2016 og vår visjon er at du skal være trygg i hverdagen. Vi utvikler innovative produkter og tjenester som hjelper privatpersoner med å beskytte seg mot moderne svindel. I dag har vi hundretusenvis av fornøyde kunder og vi samarbeider med store etablerte butikkjeder som Clas Ohlson.

Meny